Trápi ma: Zuby a ďasná

zuby

ZUBY:

• Vápnik + Vitamín D - pre dobrý stav a kvalitu zubov je dôležité pravidelné zásobovanie, jeho nedostatok môže spôsobovať napríklad paradentózu. Vitamín D je potrebný na správne vstrebávanie vápnika.
  • Vitamíny B (najmä B1 a B6) - prispievajú k zníženiu zubného kazu a pomáhajú zmierňovať bolesť po operáciách zubov.
  • Jód a molybdén - pomáhajú udržiavať zdravé zuby a zohrávajú dôležitú úlohu pri ukladaní fluóru do zubov.

ĎASNÁ:

• Vitamín C, E, selén a zinok - tieto silné antioxidanty pomáhajú pri bolestivých a krvácajúcich ďasnách. Odporúčajú sa aj ako prevencia, ak máte predispozíciu na ochorenie ďasien.
  • Kyselina listová - dôležitá stavebná látka pre ďasná
  • Vitamín A - pomáha zvyšovať odolnosť slizníc ústnej dutiny

zubar

Paradentóza

O čo ide?

Bolesť zubov je častým prejavom, že vaše zuby potrebujú lepšiu starostlivosť. Závažnosť bolesti sa môže pohybovať od chronických až po miernu bolesť, ostrú bolesť, alebo neznesiteľnú. Bolesť môže byť tupá alebo intenzívna. Môže sa zhoršiť vplyvom príjmu tepelne upravených pokrmov alebo konzumáciou príliš studeného jedla.

Krvácanie z ďasien zvyčajne znamená problémy s infekciou alebo zápalom ďasien, ktoré pokiaľ sa nevyriešia ešte v počiatočnom štádiu, môžu prerásť až do paradentopatie alebo paradentózy.

Parodontóza, alebo aj parodontitída sú všetko názvy pre zápalové ochorenie, ktoré postihuje závesný aparát zubov (parodont). Príčinou ochorenia je zubný povlak - vrstva obsahujúca baktérie, ktorá sa neustále usadzuje na zuboch. Baktérie produkujú kyseliny a iné látky, ktoré narúšajú zubnú sklovinu. Dochádza k zápalu ďasien, pričom dlhotrvajúci a neliečený zápal ďasien môže napádať parodont, v konečných štádiách paradentózy dochádza k strate zubov. Ochorenie výrazne zhoršuje fajčenie a nedostatočná ústna hygiena.

Paradentóza sa vyvíja spočiatku bez bolestí, prvým príznakom býva krvácanie ďasien, ktoré spozorujeme pri čistení zubov alebo pri jedle. Zapálené ďasná sú väčšinou tmavšie ako zdravé. Typický je zápach z úst. Na začiatku ďasná nebolia, sú len citlivejšie na dotyk, preto často pacienti navštívia lekárov až v pokročilých štádiách, kedy už dochádza aj k bolestiam a kývaniu zubov a kedy je už liečba paradentózy komplikovanejšia.

Čo riadia odborníci?

„Zdá sa pravdepodobné, že objavenie sa paradentózy po 40. roku života je zavinené miernym ale dlhodobým nedostatkom vitamínu C. Niekedy sa však vyskytuje aj u nesprávne živených detí a mládeže. Vitamín C je potrebný na hojenie rán, vrátane operačných.“

-- DAVIS. A. 2013. Čo vám chýba aby ste boli fit. Bratislava: Eko-konzult, 2013. s. 112